Welkom

Op de website van Factor70.nl Hét platform voor de 70+ vrouw van nu.

Regio

Wil je de landelijke of regionale rubrieken bekijken? Kies rechtsbovenin de gewenste regio.

Zoeken

Kun je iets niet vinden? Zoek dan met de knop onderin.

Veel leesplezier

Wil je graag op de hoogte worden gehouden? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

7 tips voor mentale veerkracht

Ben jij iemand die (meestal) gezond eet, genoeg slaapt en beweegt? Goed bezig! Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat deze gewoontes je helpen om je niet alleen lichamelijk maar ook psychisch fijn te voelen. Maar wist je dat het nóg beter kan? Je mentale weerbaarheid kun je trainen met deze zeven tips. (Tekst en Bron: gezondheidsnet.nl)

1. Zeg 'stop' tegen gepieker

Als je piekert, maak je je zorgen over wat (misschien) gaat gebeuren. Maar of de toekomst er echt zo uit gaat zien, weet je niet. Wat zonde en vooral nutteloos! Op dit moment is er immers niks aan de hand en zou je plezier kunnen hebben. Stel: je hebt over twee weken een afspraak bij de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling. Daar zie je enorm tegen op. Je slaapt nu al slecht, en tijdens je werk of je lievelingsserie dwalen je gedachten steeds af naar die ellendige behandelkamer. Daar bereik je natuurlijk helemaal niets mee. Als het al pijn gaat doen, is dat toch echt alleen in dat ene uurtje in de tandartsstoel. Over twee weken. En op alle andere dagen en uren niet. Zeg daarom direct 'stop' als je gedachten de verkeerde kant opgaan. Breng je aandacht heel bewust terug naar het nu. Als je je volledig concentreert op wat je nu ziet, proeft en ruikt, kun je niet meer piekeren over wat nog moet komen.

2. Geef jezelf een portie geluksvitaminen

Van nature zijn we geneigd te focussen op gevaar en op wat niet goed gaat in ons leven. Dat helpt ons al eeuwenlang om als soort te overleven. Gevoelens van angst en stress hoef je dan ook niet te negeren; ze hebben immers een functie. Maar je moet er ook niet in verdrinken. Stel er daarom positieve emoties tegenover. Als je elke dag stilstaat bij wat mooi en goed is in jouw leven, ontwikkel je vaardigheden om 'vanzelf' het positieve te zien. En daar word je gelukkiger van.

3. Kom uit de slachtofferrol

Je wilt wel stoppen met roken, maar de fabrikanten stoppen stofjes in hun sigaretten waardoor dat niet lukt. Je wilt ook graag een andere baan, maar in sollicitatiegesprekken tref je altijd werkgevers die jouw kwaliteiten niet zien. Hoe vaker je iets of iemand de schuld geeft van jouw situatie, hoe groter het risico dat je als zuurpruim achter de geraniums eindigt. Vervelend voor anderen maar vooral voor jezelf. Ga daarom op zoek naar wat wél aan jou ligt en bedenk welke stap je kunt zetten om jouw situatie beter te maken. Dag slachtofferrol, welkom eigen verantwoordelijkheid!

4. Bedenk: het hoeft niet altijd zo te blijven

Verdriet, ziekte, geldzorgen. Tegenslag en verdriet kunnen je flink uit balans brengen. Geef je gevoelens de ruimte maar bedenk ook: het doet nu veel pijn, maar dat hoeft niet altijd zo te blijven. Ook hier geldt: blijf je hangen in wat je overkomt, dan ben je slachtoffer. Maar ga je op zoek naar wat je zelf kunt veranderen, dan heb je kans om weer gelukkig(er) te worden.

Klik op Lees meer voor de andere tips!

Lees meer...

Gezondheidsnet.nl

Landelijk