Welkom

Op de website van Factor70.nl Hét platform voor de 70+ vrouw van nu.

Regio

Wil je de landelijke of regionale rubrieken bekijken? Kies rechtsbovenin de gewenste regio.

Zoeken

Kun je iets niet vinden? Zoek dan met de knop onderin.

Veel leesplezier

Wil je graag op de hoogte worden gehouden? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Tips om te stoppen met klagen

We kunnen altijd wel iets bedenken om over te klagen. Een vriendin die vaak te laat is, het weer, de jeugd van tegenwoordig. Alleen levert het je weinig op. Integendeel zelfs. Deze tips van Metro Nieuws helpen je om te stoppen met klagen.

Kom in actie!

Net zoals dat piekeren je leven niet leuker maakt, geldt dat ook voor klagen. Het levert je niets op, behalve een akelig gevoel. Daarnaast klagen we vooral over dingen waar we geen invloed op hebben. Zoals het weer, het openbaar vervoer of een vervelende opmerking van een collega. Bedenk op het moment dat er een klaaggedachte opkomt of je iets aan de situatie kunt veranderen. Is het antwoord ja? Doe er dan iets aan. Ligt het buiten jouw macht? Accepteer het dan en focus je op positievere dingen.

Train je dankbaarheidsspier

Dankbaarheid is het beste tegengif voor geklaag en gezeur. Het maakt je bewuster van de rijkdom die je hebt, waardoor het niet eens in je opkomt om te klagen. En het mooie is: hoe meer je je focust op de dingen waar je dankbaar voor bent, hoe dankbaarder je wordt. Een goede manier om je dankbaarheidsspier te trainen, is door iedere ochtend of avond een paar dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Het kan niet klein genoeg zijn. Van een goed kop koffie tot een glimlach van een vreemde.

Verwoord het positief

Probeer je geklaag om te buigen naar iets positiefs. ‘De trein heeft ook áltijd vertraging’ wordt dan ‘Wat fijn dat ik nu meer tijd heb om een boek te lezen’. En: ‘Ik heb veel tekort geslapen’ verander je in ‘Vannacht slaap ik nu vast extra lekker’. Het maakt je creatiever en op den duur wordt het (bijna) normaal om zo te denken.

Vermijd klagers

Klagen werkt verbindend. Let maar op hoeveel mensen ’s ochtends klagen bij het koffiezetapparaat. Laat je niet meeslepen door hun klaagzang, maar loop weg en ga verder met waarmee je bezig was. Je kunt het gesprek natuurlijk ook proberen om te buigen naar iets positiefs. Vraag bijvoorbeeld: ‘Wat is het leukste dat je vandaag gaat doen?’, ‘Weet je een goede serie die ik kan kijken?’ of ‘Heb je nog vakantieplannen?’.

Zoek geen schuldige

Als de trein vertraging heeft en je staat te koukleumen op het station, is heel verleidelijk om de NS te vervloeken. Net zoals wanneer in een restaurant je hoofdgerecht tegenvalt en je de kok de schuld wilt geven. Door geen schuldige te zoeken, verdwijnen klaaggedachten veel eerder naar de achtergrond. Je schenkt er minder aandacht aan, waardoor het ook minder ruimte in je hoofd inneemt.

Probeer 7 dagen niet te klagen

Veel mensen klagen zonder dat ze het doorhebben. Een goede manier om hier bewuster van te worden, is door 7 dagen niet te klagen. Vertel aan vrienden en familie dat je een klaagloze week houdt en vraag of ze het tegen je willen zeggen als je toch klaagt. Misschien kun je ontdekken wanneer je het meest klaagt en waardoor dit wordt getriggerd. Waardevolle informatie, want op deze momenten kun je er voortaan extra op letten. Merk ook op of je je anders voelt na een week minder klagen. Het kan een motivatie zijn om hiermee verder te gaan.

Bron: Zenzoekers/Metronieuws

Landelijk