Welkom

Op de website van Factor70.nl Hét platform voor de 70+ vrouw van nu.

Regio

Wil je de landelijke of regionale rubrieken bekijken? Kies rechtsbovenin de gewenste regio.

Zoeken

Kun je iets niet vinden? Zoek dan met de knop onderin.

Veel leesplezier

Wil je graag op de hoogte worden gehouden? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Tips voor koukleumers

Ze zeggen dat het gaat sneeuwen deze week. Dat levert vast weer mooie natuurplaatjes op, maar voor de koukleumers onder ons is het weer wennen. Het magazine Paradijsvogels geeft 6 tips voor mensen die het altijd koud hebben.

1. Slaap voldoende

Een tekort aan slaap kan zorgen dat het gedeelte in de hersenen dat de temperatuur regelt wat verstoort raakt. Hierdoor weet het niet goed meer wanneer het moet opwarmen en wanneer niet. Ook werkt je metabolisme trager bij weinig slaap en heeft je lichaam het hierdoor moeilijker om op temperatuur te blijven. Duik dus een paar avonden vroeg onder de dekens of nog beter: houd je aan een vast slaapritme.

2. Maak je spieren sterker

Spieren produceren veel warmte, dus heb je het sneller warm met veel spiermassa. Ook blijft door inspanning je stofwisseling een tijdje verhoogd en zijn de spieren actief, zelfs nog een tijdje nadat je bent gestopt. Dit zorgt er dus voor dat je het sneller warm hebt en blijft. Je kunt je spieren op verschillende manieren trainen en hoeft heus niet direct aan intensieve krachttraining te beginnen. Ook yoga maakt je spieren sterker en tegelijkertijd soepeler.

3. Zorg voor voldoende vitamine B12

Rode bloedcellen verspreiden zuurstof en dat heb je nodig om op temperatuur te blijven. En je lichaam heeft vitamine B12 nodig om die cellen aan te maken. Een te lage hoeveelheid zorgt ervoor dat je het sneller koud hebt. Meer mager vlees, vis en zuivel kunnen dit eventuele tekort te verhelpen.

4. Houd je vochtinname in de gaten

Water is natuurlijk sowieso belangrijk, maar het helpt ook met het reguleren van je lichaamstemperatuur. Dit natuurlijk proces wordt verstoord als je te weinig drinkt. Houd je vochtgehalte in balans door minimaal acht glazen water per dag te drinken en de warmte in je lichaam zal beter vast worden gehouden.  

5. Ga wat vaker naar buiten

Mensen die veel buiten komen kunnen beter tegen kou dan mensen die veel binnen zijn. De cellen die kou opsporen werken bij buitenmensen beter en sneller en zorgen ervoor dat bij kou de haar- en bloedvaten verkleinen en de bloedcirculatie vertraagt. Hierdoor houdt je lichaam meer energie vast die het kan gebruiken om warm te blijven. Dus kleed je goed aan en maak wat vaker een fijne wandeling mocht je dit nog niet doen.

6. Omring je met vrienden en familie

Het is wetenschappelijk aangetoond dat mensen die zich eenzaam voelen het sneller koud hebben. Mensen die zich geliefd voelen door vrienden of familie uit hun omgeving hebben het sneller warm. Omring je dus met mensen waar je dol op bent en die je gelukkig maken, dan heb je het automatisch warmer.

Bron: Paradijsvogels magazine